Alkuun Demeter-lehden sivuille Kirjallisuus sivulle Aiheluetteloon

"Tietoa vai taidetta" 

biodynaamisen viljelyn ja luonnonhoidon opinnot Snellman-korkeakoulussa

Virgo Karp

Mikä on biodynaamisessa viljelyssä olennaista 

Biodynaaminen maatila muodostuu monista tekijöistä: peltomaa, viljelykasvit, kotieläimet, rakennukset, työkoneet, metsät, niityt, vesistöt. Alueen ilmasto, vuodenaikojen vaihtelu, pinnanmuodostus, kaikki ulkoiset olot muokkaavat tilan ilmettä ja toimintaa. Samoin sillä työskentelevät ihmiset muokkaavat ja ohjaavat sitä ideoineen, kokemuksineen ja taitoineen valitsemaansa suuntaan. Näin muodostuu tilayksilö, joka elää omaa elämäänsä muuttuen vuodesta toiseen erilaisten kasvukausien, tuotannon muutosten ja ihmisten myötä. Sen elämä ja hyvinvointi on vuorovaikutuksen määräämää.

Miten biodynaamisen viljelyn opetus eroaa tavanomaisesta viljelyopetuksesta

 Ihminen on kemiaa, fysiikkaa, fysiologiaa ja ruuansulatusta, mutta myös tunteita, aistien käyttöä ja ajattelua. Ymmärtämällä ihmistä voimme kasvattaa asianmukaista ravintoa. Myös kasvien tunteminen yli kemian, fysiikan ja fysiologian rajojen lisää mahdollisuuksia parempaan ravinnollisuuteen. Biodynaaminen viljelijä hoitaa kasveja kunkin lajin vaatimukset huomioonottaen. Hän sitoutuu maatilaan samalla tavalla kuin äiti, joka näkee ja tuntee lapsensa tarpeet ja hoitaa sitä niiden mukaan. Tällaisen henkilökohtaisen suhteen kehittäminen on biodynaamisen koulutuksen päämäärä. Samalla opitaan soveltamaan luonnontieteellisen tutkimuksen hedelmiä. - Biodynaamisen viljelymenetelmän dynaamisuus alkaa, kun biologis-orgaaninen osuus osataan ja on saatu toimimaan. Biodynaamisella maatilalla ovat edustettuina kasvi-, eläin- ja ihmiskunnan jäsenet eri olemuspuolineen. Näin syntyy kosketuspintaa mitä erilaisille taidoille. "Oikeastaan ei ole elämänalaa, joka ei kuuluisi maatalouden yhteyteen…" (R. Steiner). Samoin ei ole elämänalaa, jolla ei pystyisi hyödyntämään biodynaamisen viljelyn opintoja. Päämääränä on valmius biodynaamisen viljelijän ammattiin, mutta koulutukseen voivat osallistua myös muut terveellisestä elämäntavasta ja biodynaamisesta viljelystä kiinnostuneet henkilöt.

Opintojen sisältö 

Biodynaaminen viljely pohjaa Rudolf Steinerin monipuoliseen kulttuurivirikkeeseen, maailmankuvaan ja ihmiskäsitykseen, jossa ihminen jäsennetään henkiseksi, sielulliseksi ja ruumiilliseksi olennoksi. Nämä olemuspuolet huomioidaan jakamalla koulutus kolmeen osa-alueeseen: tiedolliseen, taiteelliseen ja käytännölliseen. Tiedollisissa opinnoissa on tavoitteena kehittää itsenäistä ajattelua, joka ilmenee tietoisena, aktiivisena ja luovana ajatteluna. Tällaisessa ajattelussa ovat aina myös tunne ja tahto mukana. Tiedollisiin opintoihin sisältyy mm: biodynaaminen viljelyn perusteet, antroposofinen ihmiskuva, Goethe ja kasvin muodonmuutos, peltoviljely, puutarhaviljely, marjan- ja hedelmänviljely, vuodenkierron havainnointi, maaperä ja sen hoito, maisemanhoito ja kotieläimet. Maalaus, piirustus, mhuovailu, eurytmia ja laulu herättävät kykyjä, joita biodynaaminen viljelijä tarvitsee tilakokonaisuuden rakentamiseen ja luonnontapahtumien tarkkaan havainnointiin. Käden taitoja harjoitetaan lasi-, savi-, villa- ja paperipajassa ja kesäkauden käytännön harjoittelujaksoilla maatiloilla joko Suomessa tai ulkomailla.

Biodynaaminen maatilakokonaisuus on enemmän kuin puhtaan ja laadukkaan ravinnon tuottamista. Se on tärkeä sosiaalinen foorumi ja kulttuuriympäristö, jossa kasvit, eläimet ja ihmiset eri olemuspuolineen voivat kohdata toisensa.

Lisätietoja: 

www.snellman-korkeakoulu.fi

Takaisin