Luonnon
ykseys ja
maanviljely
Karri
Varpio
Japanilainen
Masanobu
Fukuoka
on
viljellyt
tilaansa
jo 50
vuoden
ajan
muokkaamatta
peltojaan,
lannoittamatta,
torjumatta
rikkaruohoja,
ilman
kasvinsuojelua.
Mihin
perustuu
tämä
varsin
epätavalliselta
tuntuva
viljelytapa?
Fukuoka
oli alun
perin
mikrobiologi
ja
kasvipatologi.
Se työ
kuitenkin
jäi
hänen
kyseenalaistettuaan
tieteen
mahdollisuudet
ymmärtää
luonnon
kokonaisuutta.
Hän
alkoi
kehittää
kotitilallaan
viljelytapaa,
joka
olisi
samanlaista
kuin
luonnon
toiminta.
Fukuokan
metodi
oli
kysyä,
"miten
voin olla
tekemättä
tuota ja
tuota",
eikä
miettiä,
"mitä
tapahtuu
jos teen
näin tai
noin".
Fukuokalle
ei ole
olemassa
syytä ja
seurausta,
joita
seuraamalla
asiat
voitaisiin
korjata.
Analyyttinen,
tieteellinen
ajattelu
ei voi
tavoittaa
ymmärrystä
luonnosta,
eivätkä
tieteelliseen
ajatteluun
perustuvat
menetelmät
johda
muuhun
kuin
syvemmälle
ongelmiin.
Hän
näkee
luonnonmukaisen
viljelyn
osana
samaa
tieteellistä
metodia
kuin
tavallisenkin
viljelyn.
Luonto
on yksi
Fukuokalle
luonto on
kokonaisuus,
jolle
ihmisen
taidot
eivät
vedä
vertoja.
Siihen
pitää
luottaa,
omaa egoa
ei saa
päästää
antamaan
neuvoja.
Luonnossa
ei ole
hyvää
tai
huonoa
satoa,
vain
ihminen
arvottaa
siten.
Siksi
asiat
täytyy
nähdä
laajemmin,
katsomalla
ajan ja
paikan
yli,
jolloin
hetkelliset
olosuhteet
eivät
johda
harhaan.
Ei siis
pidä
määrittää
kasvin
lehdellä
keikkuvaa
hyönteistä
tuholaiseksi
tai
hyötyeliöksi,
eikä
etsiä
keinoa
päästä
siitä
eroon.
Sen
sijaan
voi
yrittää
luoda
ympäristön,
jossa
"hyödylliset"
ja
"vahingolliset"
hyönteiset
esiintyvät,
niin kuin
ne
luonnossa
tekevät,
yhdessä,
tuhoamatta
viljelykasveja
kokonaan.
Fukuokan
ajatusta
kokonaisuuden
ymmärtämisestä
ei pidä
sekoittaa
analyyttiseen
systeemiajatteluun
tai
muihin
holistisiin
tieteen
muotoihin,
joissa
osat
yritetään
sijoittaa
laajempiin
yhteyksiin
ja siten
saada
käsitys
kokonaiskuvasta.
Tällainen
kuva on
aina osa
vielä
laajempaa
kokonaisuutta.
Sillä
tavalla
ei
päästä
ymmärrykseen
luonnon
ykseydestä.
Luonto
itsessään
ei tee
virheitä.
Ihmisen
toiminta
on se
joka
aiheuttaa
ongelmia,
ja
näiden
ongelmien
korjaaminen
johtaa
aina
pahenevaan
kierteeseen.
Kuten
maataloudessa,
jossa
siipiauran
keksiminen
on vienyt
meidät
jo
isoihin
nelivetotraktoreihin,
kasvinsuojeluruiskuihin,
tarkkuusviljelyyn
ja
gps-satelliittipaikannukseen.
Tai
avokesannointiin,
kompostinkääntämiseen
ja
rikkaäestämiseen.
Kaikki
tämä on
pakkoa
edellisten
toimien
aiheuttamissa
olosuhteissa,
kierrettä,
joka vie
yhä
kauemmas
todellisesta
luonnosta.
Fukuokan
ratkaisu
on
paluuta
takaisinpäin
tässä
kehässä,
niin
että
luonnolle
annetaan
mahdollisuus
korjata
tehdyt
virheet.
Tätä
menetelmää
kutsutaan
"ei-toiminnaksi".
Tämä
muistuttaa
taolaisuuden
"teottoman
teon"
periaatetta,
jossa
tao,
asioiden
luontainen
järjestys,
toteutuu
kun
asioiden
sisäisen
suunnan
annetaan
tapahtua.
Ei siis
ole
tarkoituksenmukaista
puuttua
liikaa
luonnon
tapahtumiin,
koska se
vain
sotkee
asioita.
Eihän
kannata
uunin
hiillostakaan
mennä
tarpeettomasti
kohentamaan,
koska
palkkana
voi hyvin
olla vain
kipinän
polttama
reikä
matossa.
Luullakseni
Fukuoka
yrittää
sanoa,
että
samalla
tavoin
pitäisi
malttaa
mielensä
maanviljelyssäkin,
eikä
korjailla
asioita
vain
tunteakseen
olevansa
hyödyllinen
ja
aikaansaava.
Buddhalaista
filosofiaa
Fukuoka
erottaa
toisistaan
puhtaan,
filosofisen
ymmärryksen
pohjalta
toimivan
luonnollisen
viljelyn,
ja
toisaalta
viljelyn,
jossa
vasta
tavoitellaan
luonnollisen
maatalouden
edellyttämää
ymmärrystä.
Fukuoka
nimittää
näitä
buddhalaisin
termein
Mahayana-viljelyksi
ja
Hinayana-viljelyksi.
Viljelläkseen
Fukuokan
menetelmien
mukaan ei
kuitenkaan
tarvitse
olla
buddhalaisuuden
tuntija
tai
erityisen
henkisesti
suuntautunut.
Viime
kädessä
kyse on
yrityksestä
ymmärtää
luonnon
olemusta.
Tieteelliseen
tietoon
perustuva,
länsimaistyyppinen
maatalous,
joka
käyttää
mitä
moninaisimpia
keinoja
viljely-ympäristön
manipuloimiseksi,
pohjautuu
kokonaan
erilaiseen
ajatusmaailmaan.
Se on
tyystin
hetkellisten
olosuhteiden
armoilla,
ja voi
niillä
kriteereillä
arvioiden
saavuttaa
huomattaviakin
tuloksia.
Samalla
se
kuitenkin
aiheuttaa
sekä
ajallisesti
että
paikallisesti
kauaskantoisia
vahingollisia
seurauksia.
Kaikkea
olemassaolevaa
tietoa ei
kuitenkaan
voi
yhtäkkiä
heittää
syrjään,
eikä
aikaisemmin
huolella
hoidettuja
peltoja
ja
kasveja
pidä
yhtäkkiä
jättää
oman
onnensa
nojaan,
ja vain
odottaa,
että ne
tuottavat
suuren
sadon.
Kun
ymmärtää
mitä
todellinen
luonto
on,
ymmärtää
samalla,
mitä ei
pidä
tehdä.
Tällöin
voi
toimia
yhdessä
luonnon
kanssa.
Tarvitaan
kuitenkin
paljon
sekä
kokeilua
että
luonnon
tarkkailua
ennen
kuin
viljelyn
saa
toimimaan
käytännössä.
Mitä
luontaisemmassa
tilassa
pelto on,
sen
helpompi
on
luonnollisen
viljelyn
harjoittaminen.
Pellon on
oltava
terve,
maan
elävä.
Riisin
ja ohran
viljely
Fukuoka
myöntää,
että
viljelyn
harjoittaminen
tällä
tavoin ei
ole
helppoa.
Vaikka
tavoitteena
on
välttää
kaiken
tarpeettoman
työn
tekemistä,
niin
alkuvaiheessa
työtä
riittää.
Omilla
japanilaisittain
tyypillisillä
pienillä
pelloillaan
hän
selviytyy
käsin
kaikista
töistä
ja saa
niiltä
tavanomaisen
viljelyn
kanssa
vertailukelpoisia
satoja.
Fukuokan
peltoviljelymenetelmä
on
seuraavanlainen:
syksyllä,
kun riisi
tuleentuu
hän
levittää
viljan,
tavallisesti
ohran, ja
apilan
siemenet
peltoon.
Ne
taimettuvat
ennen
riisin
sadonkorjuuta.
Oljet
levitetään
takaisin
peltoon.
Vuodenvaihteen
tienoilla
hän
kylvää
ohran ja
apilan
sekaan
savella
pelletöityjä
riisinsiemeniä.
Ne
itävät
keväällä,
viljan
kypsyessä
korjuukuntoon
toukokuussa.
Puidun
viljan
oljet
levitetään
takaisin
peltoon,
jossa
valkoapila
peittää
maan ja
riisintaimet
pilkistävät
seasta.
Seuraavaksi
hän
laskee
pellon
veden
valtaan
viikoksi,
kahdeksi.
Näin
apila
heikkenee
ja
riisintaimet
lähtevät
voimakkaaseen
kasvuun.
Pellot
pidetään
veden
alla
selvästi
lyhyemmän
ajan kuin
tavallisessa
riisinviljelyssä.
Vihannesviljely
ei ole
yhtä
yksinkertaista.
Tosin
puolivillien
vihanneksien
viljely
Fukuokan
menetelmällä
ei ole
työlästä,
mutta
kaupalliseen
tuotantoon
tämä
menetelmä
tuskin
sopii.
Fukuokan
tiluksilla
vihannekset
kasvavat
hedelmätarhassa
mitä
moninaisimpien
hedelmäpuiden,
mandariinien,
kirsikoiden,
omenapuiden,
joukossa.
Ne saavat
osaksi
siementää
itse
itsensä.
Osaksi
kylvö
tapahtuu
levittämällä
useiden
eri
lajien
siemeniä
sekaisin
sopivaan
aikaan
kasvukautta.
Taimia
voi
istuttaa
samalla
tavoin.
Maassa on
jatkuva
valkoapilakasvusto,
mutta
vihannekset
selviävät
siitä
niiton
avulla.
Ajatuksena
on se,
että
kasvit
kasvavat
luontaisen
kaltaisessa
tilassa,
joka ei
koostu
vain
yhdestä
lajista.
Samassa
paikassa
saa
kasvaa
sekä
puita,
pensaita
että
aluskasvustoa
kuten
luonnossa.
Tätä
voi itse
kokeilla
yksinkertaisimmillaan
siten,
että
levittää
johonkin
pellonnurkkaan
keväällä
mahdollisimman
monen
vihanneslajin
sekä
apilan
siemeniä,
mielellään
ennen
sadetta
niin
että
itäminen
pääsee
heti
alkuun.
Tämä
tarjoaa
hyvän
mahdollisuuden
tarkkailla
kasvien
kasvua
sekakasvustossa.
Kun
jättää
joitakin
kasveja
siementämään,
voi
tarkkailla
myös
niiden
lisääntymistä
ja eri
kasvien
selviämistä
sekä
kasvuston
kehittymistä
vuodesta
toiseen.
Kaupallista
satoa
tavoiteltaessa
toiminta
on
suunnitelmallisempaa,
mutta
silti
toimitaan
samojen
periaatteiden
mukaan.
Muokkauksesta
saavat
edelleen
vastata
vahvajuuriset
kasvit,
maata ei
käännetä.
Lannoitus
on
palkokasvien
varassa,
ja jos on
käytettävissä
lantaa,
sitä voi
myös
antaa.
Kasvinjätteitä
ja olkea
käytetään
katteena
ja
seuraava
kasvi
kylvetään
tai
istutetaan
jo ennen
edellisen
kasvin
korjuuta.
Kun
paljasta
maata ei
ole
milloinkaan
näkyvissä
ja aina
on
jotakin
kasvamassa,
eivät
rikkaruohot
muodosta
isoa
ongelmaa.
Toisaalta
rikkoja
voi
hyödyntää
alus- ja
pyydyskasveina.
Tällä
tavoin
muodostuu
myös
hyönteisille
pysyvät
olot,
mikä
auttaa
peto- ja
loishyönteisten
pysyvän
kannan
muodostumista.
Lisäksi
suunnitelmallinen
kasvivuorottelu,
erityisesti
ongelmakasvien
kuten
ristikukkaisten
osalta,
sekä
sekaviljely,
ehkäisevät
suuret
tuhot.
Miten
Suomessa?
Miten
näitä
menetelmiä
voisi
soveltaa
meidän
oloissamme?
Vaikka
täällä
ei saa
kahta
viljasatoa
vuodessa
eikä
riisi
menesty,
ovat
perusperiaatteet
samat.
Fukuoka
kehottaa
hyödyntämään
hänen
kokemuksensa
ja
kokeilemaan
ensin
samoja
menetelmiä.
Yksinkertaisimmillaan
se
tarkoittaisi
esimerkiksi
rukiin
viljelyä
pysyvässä
apilakatteessa
vanhan
kasvuston
sekaan
kylväen.
Täällä
voi myös
hyödyntää
talvea
tehokkaana
kasvun
lopettajana.
Ja mikä
estää
kokeilemasta
Luomulehdessä
esiteltyä
lumisen
pellon
jyräystä
nurmen
lopettamiseen.
Juhannusruis
tai
kevät-
ja
syysviljan
kylvö
samaan
aikaan
ovat jo
vanhoja
keksintöjä.
Sopivissa
oloissa
vilja
itää
pintaankylvettynäkin,
ainakin
kaurakasvuston
on saanut
heittelemällä
siemenen
tuoreherneen
sekaan
vähän
ennen
kasvuston
niittoa.
Puutarhaviljelyssä
Fukuokan
menetelmä
tuskin
heti
helpottaa
työmäärää.
Olki- ja
ruohokatteiden
käyttö
lienee
välttämätöntä
maanpinnan
peittämiseksi,
vaikka
käytettäisiinkin
pyydyskasveja
satokasvin
jälkeen.
Yhdysvalloissa
on
pysyviin
penkkeihin
istutettu
tai
kylvetty
kasveja,
niin
että
niiden
kasvuaika
menee
osittain
päällekkäin
ja koko
ajan on
jotain
kasvamassa.
Penkkejä
ei
muokata
lainkaan,
vaan
pysyvä
katekerros
pitää
pinnan
muruisena,
ja
tallauksen
välttäminen
ja
syväjuuriset
kasvit
maan
kuohkeana.
Lähteitä:
Fukuoka,
Masanobu.
1985. The
natural
way of
farming,
www.regenwurm.de/mist/fukuoka.html
www.seedballs.com
www.alternativ.net/natuerlich/neuland/index.shtml
Takaisin
|