Alkuun Demeter-lehden sivuille Kirjallisuus sivulle Aiheluetteloon

Teksti ja kuvat Liisa Hertell

Koululaiset puutarhassa

- viljelyopetus Vantaan steinerkoulussa 

Puutarhaopetusta annetaan keväällä ja syksyllä jaksoissa, joiden pituus on vähintään viikko. Puutarhaopettaja selvittää kunkin luokan kohdalla muilta opettajilta, mitä kussakin aineessa on opiskeltu ja muokkaa omat jaksonsa siten, että niissä katsotaan muita oppiaineita viljelyn kannalta, valotetaan uudelta puolelta. Yhteistyö on tärkeää, koska opetus onnistuu parhaiten silloin, kun opetettavat asiat ovat jo tuttuja entuudestaan, vaikkakin toisen oppiaineen näkökulmasta katsoen.

Jokainen oppilas tekee mahdollisimman kauniin ja siistin työvihkon. Siihen tulevat asiaosuudet, havainnot sekä piirustukset. Havaintojen piirtämiseen kiinnitetään erityistä huomiota. Sellaiset hetket ovat parhaita opettajalle, kun oppilaat esimerkiksi ilmoittavat hänen erehtyneen kuvauksessaan jonkun kasvilajin suhteen.

 Opetustunti alkaa luokkahuoneessa. Puutarhaopettaja kysyy oppilailta aamun säähavainnot ja kirjoittaa ne ja päivämäärän taululle. Jokainen oppilas merkitsee ne vihkoonsa. Sen jälkeen käsitellään päivän aihe; siitä kirjoitetaan sanelusta ja keskustellaan ja tehdään piirros. Tämän jälkeen mennään kasvimaille, pelloille tai kasvihuoneeseen tekemään kyseinen asia. Jokainen oppilas osallistuu vuorollaan työn tekemiseen. Kun kaikki ovat saaneet olla suorituksessa mukana, mennään takaisin luokkaan ja merkitään vielä työvihkoon havainnot työn tekemisestä tai muusta merkittävästä asiasta ulkona (esim. säänmuutos). Nyt voidaan piirtää lisää yksityiskohtia havainnoista ja työvaiheista. Mikäli luokkaan ei enää ehditä, havainnot työn tekemisestä tehdään kotiläksyinä. 

Pidän pääperiaatteena näkökantaa, että puutarhassa ja viljelyksillä työskentely on ennen kaikkea opiskelua ja työtä toistemme hyväksi. Oppilaat hyväksyvät helposti sen, että oikeastaan mitään ei tehdä itselle. Esimerkiksi ylemmät luokat kääntävät ja muokkaavat maan ja valmistelevat kylvöpenkit, jotka alemmat sitten kylvävät tai istuttavat. Valmistunut sato menee koulumme keittiöön valmistettavaksi ruoaksi meille kaikille. Kukilla ja puutarhan tuotteilla koristellaan luokkia ja yhteisiä tiloja jne. 

Viides luokka

 

Kasviopin opetuksen pohjalta aloitetaan eri viljelykasvityyppeihin tutustuminen (lehti-, juuri-, kukka-, hedelmä- ja siemenkasvit). Tehdään kylvöksiä. Kasvatetaan nopeakasvuisia kasveja, esim. retiisiä ja salaattia. 

Keväällä 1999 viidennen luokan oppilaat olivat innoissaan uudesta aineesta ja ylpeitä siitä, että he olivat ensimmäiset Suomen steinerkoulujen historiassa, joilla alkoi puutarhaopetus opetussuunnitelman mukaisesti. He olivat kiinnostuneita kaikesta ja halusivat tuoda tietämyksensä esille ja pitivät tärkeänä vihkojen piirrostöitä. Jotkut arastelivat multaa ja joku jopa siemeniä. Kylvöksiä seurattiin tarkasti välitunneilla. Syksyllä kerättiin ylpeinä kukkia luokan koristeeksi ja maisteltiin yrttejä ja salaatteja. Tänä syksynä tuo luokka on jo seitsemännellä ja sille puutarhan- ja maanhoito on selkeästi tätä päivää (samoin viime kevään “vitosille”).

Ensimmäisellä tunnilla palataan Suomessa viljeltäviin viljalajeihin, joista on puhuttu jo kolmannella luokalla (koulussamme oppilaat kylvät käsin vehnää tai ruista toisella luokalla).Tutkimme näytteitä kustakin viljalajista ja niitä piirretään vihkoon; myös jyviä. Tämän jälkeen mennään pelloille tutustumaan jo kylvettyihin ja vielä kylvettäviin lohkoihin. 

Toisella tunnilla tutustutaan lehtikasveihin, esim. kaaleihin. Näytteitä ja siemeniä piirretään vihkoon. Tehdään kylvöksiä penkkeihin ja merkitään rivien päät. Käsitellään hieman kunkin juurikkaan historiaa. 

Kolmannella tunnilla käsitellään kukkakasvit. Oppilaat kylvävät penkin havaintopuutarhaan koristeeksi, yrttijuomien aineksiksi ja mausteiksi. Istutetaan kukkakasvien taimia penkkiin ja merkitään lajit, lajikkeet ja istutuspäivä. 

Seuraavilla tunneilla käsitellään siemen-, hedelmä- ja marjakasvit, tutkitaan ja piirretään siemeniä, hedelmiä ja taimien ituja. Huolehditaan kylvöksistä ja tarpeen mukaan kastellaan niitä.

Viidennen luokan opetus perustuu havaintojen tekemiseen ja niistä keskustelemiseen, piirtämiseen ja ennen kaikkea nopeakasvuisten kasvien käsin kylvämisen opetteluun (penkkeihin). Piirretään koko kylvöpenkki. Oppilaita askarruttavat kysymykset käsitellään yhdessä. 

Piirtäminen tuo uuden ulottuvuuden, sillä siinä kasvien ja maisemien katsominen tuleekin tärkeämmäksi kuin itse piirros, jonka kautta nähdään se miten oppilaat ovat piirrettävää katsoneet. 

Kuudes luokka

 

Viljelykasvien käsittely jatkuu syksyn satoa tarkastelemalla. Tehdään havaintoharjoituksia työvihkoon. Kiviopin jakson pohjalta tutkitaan peltomaata havainnointikeinona mm. lapiotesti. Käsitellään kompostin merkitys mullan muodostukselle. Keväällä on vuorossa maanmuokkaus ja kylvötöiden vaiheet. Taimikasvatus. Kesän töiden vaiheet. 

Jakso aloitetaan tutustumalla siihen, mitä viljelyksillä on tapahtunut kesän aikana. Omat kylvökset kiinnostavat oppilaita eniten. Kerrataan viljalajit, joita kasvaa omalla pellolla. Piirretään juureksia sekä kaalien ja salaattien eri tyypit. Kiinnitetään erityistä huomiota viljelykasvien eroavaisuuksiin toisistaan. 

Jakson lopulla havainnoidaan eri vaiheissa olevia komposteja, sekä tutustutaan kompostin eläimiin ja erityisesti matoihin ja niiden merkitykseen. Kompostia piirretään, haistellaan ja tutkitaan suurennuslasilla. Tehdään selväksi, että komposti on puutarhan keskus. Mietitään mitä kompostiaines tekee maalle; pohditaan myös mitä kypsä komposti oikein on. Selvitetään kompostin merkitys luonnonmukaisessa viljelyssä. Tehdään lapiotesti yksinkertaistettuna muutamassa kohdassa tilalla. 

Keväällä käsitellään maakerrokset, maanmuokkaus ja käännetään lapiolla kylvö- ja istutuspenkit. Tutkitaan siemenluetteloita ja siemeniä. Kylvetään erilaisia viljelykasveja sekä kasvimaalle, havaintopuutarhaan että taimikasvatuslaatikkoon. Koulitaan taimia ja istutetaan niitä kasvupaikalleen. Esikasvatetaan valkosipulia laatikossa, ja istutetaan kasvihuoneeseen ja avomaalle. Kastellaan taimia ja kylvöksiä, mikäli se on tarpeen. Pohditaan kasvien kasvuolosuhteita. Piirretään itäneitä kasveja ja taimia, sekä tutkitaan taimien juuria.

 

Seitsemäs luokka

 

Valmistuvan sadon hoitoa. .....  Jatkuu

 

Takaisin