|
|
Teksti ja kuvat Liisa Hertell Koululaiset puutarhassa- viljelyopetus Vantaan steinerkoulussaPuutarhaopetusta annetaan keväällä ja syksyllä jaksoissa, joiden pituus
on vähintään viikko. Puutarhaopettaja selvittää kunkin luokan kohdalla muilta
opettajilta, mitä kussakin aineessa on opiskeltu ja muokkaa omat jaksonsa
siten, että niissä katsotaan muita oppiaineita viljelyn kannalta, valotetaan
uudelta puolelta. Yhteistyö on tärkeää, koska opetus onnistuu parhaiten
silloin, kun opetettavat asiat ovat jo tuttuja entuudestaan, vaikkakin toisen
oppiaineen näkökulmasta katsoen. Jokainen oppilas tekee mahdollisimman kauniin ja siistin työvihkon.
Siihen tulevat asiaosuudet, havainnot sekä piirustukset. Havaintojen
piirtämiseen kiinnitetään erityistä huomiota. Sellaiset hetket ovat parhaita
opettajalle, kun oppilaat esimerkiksi ilmoittavat hänen erehtyneen
kuvauksessaan jonkun kasvilajin suhteen. Opetustunti alkaa luokkahuoneessa. Puutarhaopettaja kysyy oppilailta
aamun säähavainnot ja kirjoittaa ne ja päivämäärän taululle. Jokainen oppilas
merkitsee ne vihkoonsa. Sen jälkeen käsitellään päivän aihe; siitä kirjoitetaan
sanelusta ja keskustellaan ja tehdään piirros. Tämän jälkeen mennään
kasvimaille, pelloille tai kasvihuoneeseen tekemään kyseinen asia. Jokainen
oppilas osallistuu vuorollaan työn tekemiseen. Kun kaikki ovat saaneet olla
suorituksessa mukana, mennään takaisin luokkaan ja merkitään vielä työvihkoon
havainnot työn tekemisestä tai muusta merkittävästä asiasta ulkona (esim.
säänmuutos). Nyt voidaan piirtää lisää yksityiskohtia havainnoista ja
työvaiheista. Mikäli luokkaan ei enää ehditä, havainnot työn tekemisestä
tehdään kotiläksyinä. Pidän pääperiaatteena näkökantaa, että puutarhassa ja viljelyksillä
työskentely on ennen kaikkea opiskelua ja työtä toistemme hyväksi. Oppilaat
hyväksyvät helposti sen, että oikeastaan mitään ei tehdä itselle. Esimerkiksi
ylemmät luokat kääntävät ja muokkaavat maan ja valmistelevat kylvöpenkit, jotka
alemmat sitten kylvävät tai istuttavat. Valmistunut sato menee koulumme
keittiöön valmistettavaksi ruoaksi meille kaikille. Kukilla ja puutarhan
tuotteilla koristellaan luokkia ja yhteisiä tiloja jne. Viides luokka
Kasviopin
opetuksen pohjalta aloitetaan eri viljelykasvityyppeihin tutustuminen (lehti-,
juuri-, kukka-, hedelmä- ja siemenkasvit). Tehdään kylvöksiä. Kasvatetaan
nopeakasvuisia kasveja, esim. retiisiä ja salaattia. Keväällä 1999 viidennen luokan oppilaat olivat innoissaan uudesta
aineesta ja ylpeitä siitä, että he olivat ensimmäiset Suomen steinerkoulujen
historiassa, joilla alkoi puutarhaopetus opetussuunnitelman mukaisesti. He
olivat kiinnostuneita kaikesta ja halusivat tuoda tietämyksensä esille ja
pitivät tärkeänä vihkojen piirrostöitä. Jotkut arastelivat multaa ja joku jopa
siemeniä. Kylvöksiä seurattiin tarkasti välitunneilla. Syksyllä kerättiin
ylpeinä kukkia luokan koristeeksi ja maisteltiin yrttejä ja salaatteja. Tänä
syksynä tuo luokka on jo seitsemännellä ja sille puutarhan- ja maanhoito on
selkeästi tätä päivää (samoin viime kevään “vitosille”). Ensimmäisellä tunnilla palataan Suomessa viljeltäviin viljalajeihin,
joista on puhuttu jo kolmannella luokalla (koulussamme oppilaat kylvät käsin
vehnää tai ruista toisella luokalla).Tutkimme näytteitä kustakin viljalajista
ja niitä piirretään vihkoon; myös jyviä. Tämän jälkeen mennään pelloille
tutustumaan jo kylvettyihin ja vielä kylvettäviin lohkoihin. Toisella tunnilla tutustutaan lehtikasveihin, esim. kaaleihin.
Näytteitä ja siemeniä piirretään vihkoon. Tehdään kylvöksiä penkkeihin ja
merkitään rivien päät. Käsitellään hieman kunkin juurikkaan historiaa. Kolmannella tunnilla käsitellään kukkakasvit. Oppilaat kylvävät penkin
havaintopuutarhaan koristeeksi, yrttijuomien aineksiksi ja mausteiksi.
Istutetaan kukkakasvien taimia penkkiin ja merkitään lajit, lajikkeet ja
istutuspäivä. Seuraavilla tunneilla käsitellään siemen-, hedelmä- ja marjakasvit,
tutkitaan ja piirretään siemeniä, hedelmiä ja taimien ituja. Huolehditaan
kylvöksistä ja tarpeen mukaan
kastellaan niitä.
Viidennen luokan opetus perustuu havaintojen tekemiseen ja niistä
keskustelemiseen, piirtämiseen ja ennen kaikkea nopeakasvuisten kasvien käsin
kylvämisen opetteluun (penkkeihin). Piirretään koko kylvöpenkki. Oppilaita
askarruttavat kysymykset käsitellään yhdessä. Piirtäminen tuo uuden ulottuvuuden, sillä siinä kasvien ja maisemien
katsominen tuleekin tärkeämmäksi kuin itse piirros, jonka kautta nähdään se
miten oppilaat ovat piirrettävää katsoneet. Kuudes luokka
Viljelykasvien
käsittely jatkuu syksyn satoa tarkastelemalla. Tehdään havaintoharjoituksia
työvihkoon. Kiviopin jakson pohjalta tutkitaan peltomaata havainnointikeinona
mm. lapiotesti. Käsitellään kompostin merkitys mullan muodostukselle. Keväällä
on vuorossa maanmuokkaus ja kylvötöiden vaiheet. Taimikasvatus. Kesän töiden vaiheet. Jakso aloitetaan tutustumalla siihen, mitä viljelyksillä on tapahtunut
kesän aikana. Omat kylvökset kiinnostavat oppilaita eniten. Kerrataan
viljalajit, joita kasvaa omalla pellolla. Piirretään juureksia sekä kaalien ja
salaattien eri tyypit. Kiinnitetään erityistä huomiota viljelykasvien
eroavaisuuksiin toisistaan. Jakson lopulla havainnoidaan eri vaiheissa olevia komposteja, sekä
tutustutaan kompostin eläimiin ja erityisesti matoihin ja niiden merkitykseen.
Kompostia piirretään, haistellaan ja tutkitaan suurennuslasilla. Tehdään
selväksi, että komposti on puutarhan keskus. Mietitään mitä kompostiaines tekee
maalle; pohditaan myös mitä kypsä komposti oikein on. Selvitetään kompostin
merkitys luonnonmukaisessa viljelyssä. Tehdään lapiotesti yksinkertaistettuna
muutamassa kohdassa tilalla. Keväällä käsitellään maakerrokset, maanmuokkaus ja käännetään lapiolla
kylvö- ja istutuspenkit. Tutkitaan siemenluetteloita ja siemeniä. Kylvetään
erilaisia viljelykasveja sekä kasvimaalle, havaintopuutarhaan että taimikasvatuslaatikkoon.
Koulitaan taimia ja istutetaan niitä kasvupaikalleen. Esikasvatetaan
valkosipulia laatikossa, ja istutetaan kasvihuoneeseen ja avomaalle. Kastellaan
taimia ja kylvöksiä, mikäli se on tarpeen. Pohditaan kasvien kasvuolosuhteita.
Piirretään itäneitä kasveja ja taimia, sekä tutkitaan taimien juuria. Seitsemäs luokka
Valmistuvan
sadon hoitoa.
.....
Jatkuu Takaisin |