Lapsen suhteesta ympäristöön

 

Jokainen ikäkausi asettaa omat vaatimuksensa ympäristön laadun, ympäristöyhteyksien ja lähiympäristöltä odotettavan tuen suhteen. Lapsen ja nuoren ehdoilla tapahtuvassa ympäristön kokemuksessa on elinpiiri keskeinen käsite. Esimerkiksi leikki-ikäiselle on tärkeää, että hän pystyy laajentamaan elinpiiriään ensin pihapiiriin ja sitten naapurustoon sekä vähitellen laajemmalle.

 

Hyvä ympäristö koostuu monenlaisista lasta kiinnostavista tapahtumapaikoista ja niitä yhdistävistä reiteistä. Tapahtumapaikoista muodostuu verkostoja, joissa lapset voivat turvallisesti liikkua ja jotka tarjoavat vaihtelevia kehitysaineksia. Verkoston solmut voivat olla jännittäviä paikkoja, kuten pieni metsikkö, tyhjillään oleva rakentamaton tontti tai ranta. Verkoston langat muodostuvat turvallisista kävely- ja pyöräilyreiteistä tai teistä ilman vaarallisia ylityksiä.

 

Luonto tarjoaa lapsille monesti tärkeitä vapauden, seikkailun, esteettisen kokemuksen ja omiin oloihin vetäytymisen mahdollisuuksia. Hyvässä ympäristössä on myös paikkoja, joita voidaan kutsua kiintopisteiksi. Niissä viivytään yleensä lyhyt aika, mutta ne voivat silti olla tärkeitä identiteetin rakentumiselle ja vahvistumiselle.

 

Puhutaan myös aikuisten virallisista ja epävirallisista toimintaverkostoista, joihin lapsi voi osallistua ja jotka tukevat hänen turvallisuuden ja autonomian tunnettaan. Virallinen verkosto muodostuu niistä solmupaikoista, joissa lapsi kokee luottamusta aikuisiin, kuten kaupasta, johon äiti lähettää asioille tai vanhempien naapuriystävistä. Toisaalta on sellaisia epävirallisia verkostoja, jotka joskus voivat olla pelottaviakin ja joiden osalta lapsi saattaa kokea erillisyyden tunteita, kuten hylätty talo.

 

Lähiympäristön leikittävyys syntyy laajenevasta elinpiiristä ja monipuolisia toimintamahdollisuuksista. Tähän kuuluvat fyysisesti jäsentyvät pihapiirit, naapurustoalueet, puolijulkiset ja julkiset tilat reitteineen ja kokoontumistiloineen. Sisällöllisesti hyvä ympäristö ei koskaan tule "leikityksi loppuun", vaan siitä avautuu aina syvempiä kokemuspuolia.

 

Ympäristöltään lapset kaipaavat myös jännitystä. He hakeutuvat mielellään jännittäviksi kokemiinsa tilanteisiin ja saattavat kokea täysin turvallisen ympäristön ikävystyttäväksi. Tätä voidaan tukea "turvallisen seikkailun" mahdollistavilla ympäristöilllä, jotka koostuvat turvallisista liikenneratkaisuista ja tapahtumapaikkojen ketjuista.

 

Nuoruudessa yksilön suhde ympäristöön laajenee. Nuori alkaa irtautua välittömästä ympäristöstään. Hän alkaa osallistua monenlaisiin toimintajärjestelmiin, joita perheen ja koulun lisäksi ovat esimerkiksi harrastukset, vapaa-ajan porukointi ja kulutus. Jokaisella toimintajärjestelmällä on omat tapansa ja sääntönsä, joiden mukaan nuoren odotetaan toimivan. Tällöin nuoren kehitys etenee sen mukaan, millaisiin toimintajärjestelmiin hän osallistuu, millaisia aineksia ne tarjoavat ja millaisen liikkumavaran ne jättävät omaehtoiselle toiminnalle.

 

Lähde: Aura-Ylinen-Ylönen "Lähiön sosiaalinen kehittäminen", Tampere 1999

 

Dem 1/00