Biodynaamisilla maatalouspäivillä Goetheanumissa,
Sveitsissä, koottiin helmikuussa yhteen satoa, jota ihmiset eri maista toivat
kaikkien hämmästeltäväksi. Vuotta aiemmin oli kylvetty tietoisuuden maaperään kysymys
siitä, millaista on ihmisten keskinäiselle kiinnostukselle perustuva
talouselämä ja mitä käytännön esimerkkejä biodynaamisella liikkeellä on
tarjota.
Keneltäkään aikaansa seuraavalta ei liene jäänyt
huomaamatta, miten talouteen liittyvät kysymykset tunkeutuvat yhä vahvemmin
sekä yhteiskunnan että yksityisten ihmisten elämän keskiöön. Talous pyrkii
painamaan leimansa kaikkeen toimintaan, ja meneillään oleva
globalisaatiokehitys vauhdittaa tätä suuntausta. Maatalous on joutunut
erityisen ahtaalle, eihän sillä ole paljoakaan painoarvoa nykyisissä
bruttokansantuotelaskelmissa. Tilanne on kerrassaan outo: se mistä me elämme,
on talouselämän mittapuiden mukaan ”marginaalista” toimintaa.
Biodynaaminen maatalous syntyi 1920-luvulla ajan
vaatimuksista. Se on tähdännyt kaiken aikaa tulevaisuuteen, mistä syystä se
kykeni säilymään elossa läpi kuluneen vuosisadan melskeiden. Biodynaamisen
viljelyn virike ei ole suuntautunut maan tuhoamista vastaan vaan sen
elävöittämisen puolesta. Se taas onnistuu vain, kun pidämme myös henkemme
elävänä, jolloin syntyy uusia ideoita ja oivalluksia toiminnan perustaksi. Niinpä
biodynaamisuus ei ole reseptikokoelma, jota voi sellaisenaan levittää
eteenpäin, vaan lähde josta voi pulputa uutta inspiraatiota ajan kipeimpiin
kysymyksiin – tällä hetkellä siitä kaivataan vastauksia ennen muuta maatalouden
vakaviin sosiaalisiin ongelmiin.
Maatalouspäivillä alustanut Udo Hermannstorfer, joka on
kirjoittanut kirjan ”valemarkkinataloudesta”, piirsi talouselämän nykykuvan
muutamalla tarkalla viivalla esiin. Markkinatalous (tai sellaiseksi kutsumamme)
perustuu kilpailuun, joka ei tunne keskinäistä sitoutumista, vaan tarjolla
olevista vaihtoehdoista napataan edullisin. Tämän mallin onnistuminen
edellyttää tiettyä välimatkaa liiketoiminnan osapuolten välille, mikä
pakostakin johtaa ihmissuhteiden tasolla irrallisuuteen ja varauksellisuuteen. Kun
ei vallitse luottamuksen henki, eletään jatkuvassa epävarmuuden tilassa, jota
pyritään paikkaamaan mm. erilaisilla tavara- ja muilla merkeillä. Näiden kontrolloimista
varten tarvitaan ”objektiivinen” ulkopuolinen taho, joka kuitenkin pystyy
ainoastaan tarkistamaan, että sovituista standardeista pidetään kiinni.
Biodynaamisen maataloudenkin on syytä olla varuillaan,
ettei elävää impulssia puristeta sääntöjen ahtaaseen korsettiin ja parhaana
biodynaamisena viljelijänä pidetä sitä, joka toteuttaa valmiit ohjeet
tunnollisimmin. Suomessa luomukentällä tullaan parilla merkillä toimeen, mutta
joissakin maissa tilanne on se, että erilaisia luomumerkkejä on jo niin paljon,
että niiden alkuperäinen merkitys – laadun takeena toimiminen – hämärtyy ja
asiakas on pelkästään ymmällään. Tullaan takaisin lähtöruutuun eli kehityskulku
itsessään palauttaa meidät talouden ydinkysymyksen ääreen: Mistä syntyy
luottamus liike-elämän eri osapuolten välille?
Valvonnan lisäämisellä tämä kysymys ei poistu maailmasta.
Ihmisten tulisi ennemminkin ryhtyä pohtimaan sitä, millä kaikilla tavoin he
ovat kytköksissä talouden kiertokulkuun – ja sitä kautta toinen toisiinsa! – ja
miten nämä jo olemassa olevat keskinäiset sidonnaisuudet saataisiin keskinäisen
luottamuksen varaan. Voisi jopa sanoa, että luottamus on se kaikkein tärkein
”kosminen vaikutus”, jota koko biodynaamisessa liikkeessä kaivataan toiminnan
perustaksi, jotta liike voisi kasvaa, kukoistaa ja tarjota runsaskätisesti
hedelmiään koko yhteiskuntaan.
Udo Hermannstorfer esittää pohdittavaksi kysymyksen,
milloin tuotannon tarkkailu ja sen perusteella myönnetyt merkit palvelevat itse
asiaa ja milloin niillä ainoastaan paikataan kadoksissa olevaa luottamusta. Miten
luottamusketjuja luodaan? Miten ne saadaan pysymään hengissä talouselämässä? Muita
hänen hyviä kysymyksiään – vaikkapa pirtin pöydän ääressä pohdittaviksi – ovat
seuraavat:
Miten kehitämme taloudellista yhteistoimintaa eksymättä
teoretisointiin tai toisten ihmisten moralisointiin? Miten estetään se, ettei
yksilön egoismia laajenneta yhteisön egoismiksi ja kuvitella, että
itsekkyydestä on sillä tavoin päästy eroon? Yritysegoismi pitää kaikissa
oloissa oman puolensa eikä ole valmis antamaan penniäkään vapaaehtoisesti pois.
Voivatko tällä tavoin suhtautuvat yritykset ja yhteisöt tehdä sen enempää
kestävää yhteistyötä kuin itsekkäät yksilötkään?
Ja sitten tullaankin varsinaiseen kardinaalikysymykseen:
Miten saisimme hinnoista käytävän keskustelun sellaiselle pohjalle, jossa
ihmiset otetaan huomioon eikä singota heitä ulkopuolelle? Millä hinnoilla
mahdollistetaan sellainen maataloustuotanto, joka vaikuttaa elävöittävästi ja
parantavasti niin ihmiseen kuin maahankin? Mikä on kaupan asema tässä kaikessa?
Miten kauppa voisi palvelutehtävänsä ohella toimia myös kohtauspaikkana, joka
auttaa talouden eri osapuolia pääsemään keskinäiseen tasapainoon kilpailun
kiristymisen sijaan?
Monista maatalouspäivillä kuulemistani puheenvuoroista –
sekä osana virallista ohjelmaa että käytäväpuheista – kävi selvästi ilmi, että
biodynaaminen viljely on kriisissä vähän joka puolella. On ensinnäkin
tapahtumassa suuri sukupolvenvaihdos sekä biodynaamisessa liikkeessä että
lukuisilla yksittäisillä maatiloilla. Mutta uusi sukupolvi ei välttämättä
teekään asioita enää samalla lailla kuin entiset! Vanhat ovat ihmeissään, kun
ei löydy sopivia jatkajia, ja nuoret yhtä lailla ihmeissään, kun omaa paikkaa
ei tunnu löytyvän oikein mistään. Todennäköisesti edessä ovat pitkät prosessit,
joissa koko biodynaamisen viljelyn virikettä aletaan hahmottaa uusista ja ehkä
osin odottamattomistakin näkökulmista.
Oman lisänsä tilanteeseen tuo maatalouden yhä kiristyvä
taloudellinen tilanne. Vaikka kuinka järjestäisit tilan toimintoja uudelleen,
opiskelisit uusia taitoja ja olisit valmis muutoksiin, mikään ei tunnu enää
riittävän. Tilan kannattavuus yksinkertaisesti karkaa käsistä. Hintojen lasku
ei kannusta jatkamaan viljelyä. Varsinkin viiden viimeisen vuoden aikana into
on sammunut monilla tiloilla, ja esiin ovat nousseet tuskaiset kysymykset: Onko
työlläni mitään merkitystä tai onko biodynaamisessa viljelyssä ylipäätään
mitään mieltä.
Saksalainen Christoph Klemmer Sophienlustin biodynaamiselta
tilalta esitteli maatalouspäivillä oman tilayhteisönsä kehitystä ja totesi,
että on välttämätöntä luoda kuva
tilan tulevaisuudesta, sillä muuten ainoastaan reagoi ulkoa tuleviin
paineisiin. Myös biodynaamisilla tiloilla on tarpeen järkeistää tuotantoa,
yhdistää voimia toisten tilojen kanssa tai kenties hankkia lisätuloja muista
tehtävistä. Nämä muutokset ovat oikeutettuja ja välttämättömiäkin, mutta eivät
mitenkään poikkea maatalouden yleisestä kehityksestä, jossa kuljetaan kohti yhä
suurempia, toistensa kaltaisia yksiköitä. Jotta päästäisiin tästä vaiheesta
eteenpäin, tarvitaan tietoisesti luotua tulevaisuuskuvaa, josta tahto ottaa
suuntansa. Kuvaa tietenkin maalataan matkan varrella aina uudelleen, mutta
tärkeintä on, että se on olemassa.
Sophienlustin tilalla on keskeistä, että kaiken
keskipisteenä on maatalous, ja yhteisön kehitykseen liittyvät linjaratkaisut
punnitaan aina maatilan yksilöllisen luonteen näkökulmasta. Monipuolinen
maatila on verkottunut paikallisen ympäristöliikkeen kanssa ja sen piirissä
toteutetaan erilaisia sosiaalisia aloitteita. Tilan elämään liittyy läheisesti
noin 200 ihmistä, joista 45 elää siellä vakituisesti. Sophienlust ei ole
kenenkään yksityistä omaisuutta, vaan sille on luotu yhteisöllinen
omistusrakenne. Tilalla koetaan tärkeäksi, että on olemassa lyhyen, keskipitkän
ja pitkän aikavälin suunnitelmia, jotka taustana arjen ratkaisuja tehdään.
Christoph Klemmer kertoi, että Sophienlustin tilalla käy
lähinnä kahdentyyppisiä asiakkaita. Toiset tulevat hakemaan tilakaupan maukkaita
tuotteita ja maatilan elämyksiä (lapset pääsevät navettaan jne.). Toisia taas
kiinnostaa enemmän tilan tunnelma ja nämä ihmiset alkavat ihmetellä ääneen,
miten täällä voi olla niin kaunista, mukavaa ja omaperäistä. Myös se, että
maatilan töissä tuntuu olevan oma sisäinen mittansa ja oma rytminsä, puhuttelee
ihmisiä. Osa asiakkaista kiinnostuu, millainen ajatusmaailma heitä puhuttelevan
tilayhteisön taustalla on ja miten sitä voisi omalta osaltaan tukea, muutenkin
kuin tuotteita ostavana asiakkaana. Christoph Klemmer korosti maatilan
kauneuden ja monenlaisten elämysten merkitystä, mikä ei silti tarkoita että
tilalle tultaisiin kuin huvipuistoon.
Maatalouspäivillä kuultiin myös saksalaisesta Dannwischin
tilayhteisöstä. 1100-luvulla perustetun luostarin ajoista lähtien maataloutta
on harjoitettu yhtäjaksoisesti ja tilan perusrakenne pysyi kutakuinkin samana
noin 900 vuoden ajan. 1950-luvulla Scharmerin viljelijäpariskunta siirsi
esi-isiltä perimänsä tilan biodynaamiseen viljelyyn. 1970-luvun lopulla ja 1980-luvun
alussa oli kaksi tuhoisaa tulipaloa, jotka hävittivät vuosisatoja seisseet
rakennukset ja kaikki oli rakennettava uudelleen. Näissä myllerryksissä
Scharmerit päättivät yhteisymmärryksessä lastensa kanssa luopua tilan
yksityisestä omistuksesta ja vuonna 1984 luotiin uusi yhteisöllinen
omistusrakenne.
Dannwischin tilalla on tultu ulos pioneerivaiheesta ja
nyt siellä koetaan tärkeäksi kehittää sisäistä keskustelukulttuuria ja etsiä
henkisiä voimanlähteitä, ettei työn touhottaminen kuluta voimia loppuun. Yhdessä
on opiskeltu niin elämänkaareen liittyviä kysymyksiä kuin luonnonhenkien
vaikutustakin.
Assosiatiivisuus eli yhteisvastuullinen talous tarkoittaa
sitä, että kaikki arvonmuodostusketjun osapuolet tuottajasta kuluttajaan
otetaan huomioon niin, ettei kenenkään tarvitse hävitä. Kun hinnasta pyritään
saamaan sellainen, että se on jokaista kohtaan reilu, tuotteesta tai
palveluksesta saadulla hinnalla on mahdollista elää siihen saakka, että kykenee
taas tarjoamaan uuden vastaavan tuotteen tai palveluksen.
On syytä huomata, että viisivaiheinen arvonmuodostusketju
on olemassa kaikissa tapauksissa, oli kyse sitten tilalta tapahtuvasta
suoramyynnistä, ekokaupasta tai supermarketista: elintarvike tuotetaan,
jalostetaan tai vähintäänkin pakataan, jaetaan eteenpäin, myydään (palvellaan
asiakasta) ja kulutetaan. Myös kuluttaja lisää elintarvikkeen arvoa tekemällä
siitä maukkaita aterioita – ravintolassa joku toinen on työllään tuottanut
tämän lisäarvon hänen puolestaan.
Biodynaamisessa liikkeessä harjoitellaan yhteisvastuun
periaatetta jo monissa yksittäisissä aloitteissa. Maatalouspäiville oli koottu
kokonainen näyttely näistä uuden talouden iduista. Valikoimaa riittää aina
Intiaan asti, jossa on jo 1000 biodynaamista puuvillanviljelijää. Biodynaamista
viljelyähän voi harjoittaa kaikissa ilmastoissa, kulttuureissa ja uskonnoissa.
Manfred Klett korosti maatalouspäivien
päätöspuheenvuorossaan sitä, että jos pidämme biodynaamista viljelyä vain tiettyinä
menetelminä, olemme samalla tavoin ulkoa ohjattuja kuin ketkä tahansa muutkin
tämän päivän ihmiset. Esimerkiksi puhuttaessa kosmisista rytmeistä on aina
kysyttävä myös sitä, minkä suhteen moderni ihminen niihin itsestään käsin
ottaa. Olennaista on toimia sisäisestä tiedosta käsin, mutta sen tiedon ääreen
on ensin herättävä. Vain oman ydinolemuksen löytäminen mahdollistaa aidon
kiinnostuksen toiseen ihmiseen ja virittää tekoihin, joiden motiivina on
rakkaus. Maailmantilanne kaiken kaikkiaan ja biodynaaminen viljely aivan
erityisesti vaativat tällä hetkellä itsensä äärelle hiljentymistä.
Maatilasta tulee aina sellainen, millaiseksi se
ajatellaan. Tässäkin korostuu se, että tarvitaan johtotähtiä, sellaisia
innostavia visioita, joita kohti pyritään. Biodynaamisen viljelyn keskeinen
visio on yksilöllisen tilakokonaisuuden luominen, joka siis edellyttää
tilakohtaisesti hahmotettavaa tulevaisuuskuvaa. Jokainen tila voi olla
taideteos. Tähän ydinasiaan on biodynaamisessa liikkeessäkin kiinnitetty vielä
aivan liian vähän huomiota.
Lisäksi Klett puhui siitä, miten tärkeää on ottaa
nopeasti ohi vilahtavat tunteet ja tunnelmat huomioon ja antaa niiden opastaa
omaa toimintaa. Kulloisenkin hetken laadun ihminen löytää tunteella eli tunne
on se portti, josta astutaan täyteen nykyhetkessä elämiseen. Ilman
tunneherkkyyttä ei synny yhteyttä vuodenaikoihin tai kulloisenkin päivän
säätilaan ja siihen liittyviin vaikutuksiin.
Ja tahto tietenkin muuttaa maailmaa, tarvittaessa luo
jopa kaiken uusiksi. Meillä on omassa ajattelussamme, tunteessamme ja
tahdossamme avaimet kaikkeen. Mikä meitä vielä pidättelee?
Dem 1/00